Teachers

Chökyi Nyima Rinpoche

Chökyi Nyima Rinpoche

Chökyi Nyima Rinpoche

I 1951 blev Tulku Chökyi Nyima Rinpoche født ind i Tsangsarfamilien som den førstefødte søn af Tulku Urgyen Rinpoche, hvis familie i mange generationer, har været linjeholdere af den nu sjældne Barom Kadjy-linje.

Da han var 18 måneder gammel blev Chökyi Nyima anerkendt som den 7. inkarnation af Drikung Kagyu lama, Gar Drubchen, en tibetansk mahasiddha og åndelig manifestation af den berømte indiske buddhistiske filosof, Nagarjuna fra det 2. århundrede. Snart efter blev han tronet på sin forgængers kloster, Drong Gon Tubten Dargye Ling klosteret i Nakchukha, Central Tibet, hvor han genoptog sin rolle som overhovede for 500 munke.

Kort før den kinesiske invasion af Tibet i 1959, vandrede Chökyi Nyima med sine forældre og lillebror, Tsikey Chokling Rinpoche, til Gangtok i Sikkim, Indien. Herefter blev han indskrevet på en skole for unge lamaer i Dalhousie, Indien. I en alder af 13 år tog han til Rumtek, hovedsæde for Kagyu-skolen, og tilbragte de næste 11 år med at studere Karma Kagyu, Drikung Kagyu og Nyingma traditioner under vejledning af fremtrædende mestre som Hans Hellighed den 16. Gyalwang Karmapa, Kyabje Dilgo Khyentse Rinpoche, og Kyabje Tulku Urgyen Rinpoche. Han var så engageret i studierne af klassiske filosofiske tekster, at han fik sin grad af "Khenpo" i en tidlig alder.

I 1974 forlod Chökyi Nyima Rinpoche Rumtek, hvor han havde været sekretær for Rangjung Rigpey Dorje, den 16. Karmapa, og sammen med sin far, mor og lillebror rejste han til Boudhanath, en forstad til Kathmandu, Nepal.

Under forskrifter fra den 16. Karmapa etablerede familien her klosteret Ka-Nying Shedrub Ling lige nord for den store Jarung Khashor stupa. Da klosteret stod færdigt i 1976, blev Rinpoche som 25-årig indsat som abbed af Karmapa. Karmapa bad også Chökyi Nyima om at undervise vestlige praktiserende buddhister. For at opfylde dette, finpudsede Rinpoche sine engelskkundskaber og begyndte at tilbyde weekend-belæringer til interesserede tilrejsende vesterlændinge. Denne serie af gratis offentlige foredrag blev kendt som "Saturday Morning Talks" og fortsætter den dag i dag. Man kan se nogle af dem online på www.dharmasun.org

I 1980 indledte Tulku Urgyen Rinpoche en omfattende rejse gennem det sydøstlige Asien, Europa og USA med sin ældste søn, Chökyi Nyima Rinpoche ved sin side. Formålet var at bringe Buddhas ord til buddhistiske praktiserende overalt. Erik Pema Kunsang ledsagede dem som deres oversætter. Hvor end lamaerne kom, gav de Dzogchen, Mahamudra-belæringer og indvielser til mange mennesker.

Efter hjemkomsten til Nepal i 1981 etablerede Chökyi Nyima Rinpoche Rangjung Yeshe Institute for buddhistiske studier (RYI). I 1997 udvidede RYI til også at omfatte en international buddhistisk skole, eller "Shedra", der tilbyder et dybtgående pensum i formelle buddhistiske studier for studerende fra hele verden. RYI har siden oprettet Center for buddhistiske studier på Kathmandu University, hvor både lokale og udenlandske studerende efter 3 til 5 års studier kan få deres BA og MA grader i buddhistiske studier eller tibetansk. I 1981 etablerede Rinpoche også Rangjung Yeshe Publications, som gennem årtier har produceret mange fine bøger.

Gennem årtier har Chökyi Nyima Rinpoche grundlagt tibetansk buddhistiske Dharma Centre i Malaysia, Danmark, USA, Østrig, Rusland, Storbritannien og Frankrig. Studiegrupper har dannet sig under hans ledelse i andre lande, herunder Israel, Holland, Mexico og Portugal. Hvert år rejser Rinpoche meget i Europa, Rusland, Asien og Amerika, hvor han underviser i buddhisme og meditation. Under sine rejser har han også været en hyppig foredragsholder på universiteter over hele verden, såsom Harvard og Oxford University.

I 2006 etablerede Rinpoche Dharmachakra Translation Committee, et udvalg af ekspertoversættere dedikeret til at oversætte og udgive klassiske buddhistiske skrifter fra tibetansk og sanskrit.

I mere end 30 år har Chökyi Nyima Rinpoche været ansvarlig for uddannelsen af næsten 500 munke og nonner, der er bosiddende primært på Ka-Nying Shedrub Ling klosteret, Asura Cave Retreat Center og Nagi Gompa Hermitage. Hans inderlige ønske er at fordoble dette antal ordinerede og derfor er disse klostre og retreatcentre under konstant forbedring og ekspansion.

I hverdagen er meget af Rinpoches tid afsat til de åndelige behov hos den lokale menighed af både tibetanske og nepalesiske praktiserende. Som et supplement til sin virksomhed lokalt, og til gavn for klostrets omgivende samfund, grundlagde Rinpoche den velgørende organisation, Shenpen, som beskæftiger sig med særlige praktiske behov hos de dårligst stillede, såsom sundhedspleje og uddannelse. Shenpen administreres af en række af Rinpoches vestlige studerende.

This is Hidden Text